Sväty Jur



projekt / 2011
sväty jur / slovakia
autor  / jakub kolarovič


Lokalita

Riešené územie sa nachádza v obci Svätý Jur, ktrá ležé asi 15 kilometrov východne od hlavneho mesta Bratislavy. Oblasť má velký potencial pre další rozvoj, nakoľko má dobré dopravné prepojenie a stále ponúka atribúty vidieka. Atraktivna je aj minulosť tohto mesta,ktorá je viac ako prepojená s vinohradníctvom. Predmetom štúdie je svazitá oblasť, ktorá v minulosti slúžila na pestovanie viniča. Územie prevazne pozdĺžneho charakteru zaberá priblizne 7,5 hektárov.  Jedným zo základných problémov riešenéj oblasti  je inverzný svah a prepojenie lokality s jestvujúcou obytnou štruktúrou.






Urbanizmus

Prvým krokom procesu tvorby bolo uvedomenie si zónovania – intimity územia, nakoľko južná strana hraničí s hlavnou dopravnou tepnou, ktorá spája  Svätý Jur, tak ako aj iné mestá Bratislavskeho kraja s Bratislavou. Naopak, severná strana poskytuje intimitu vidieckeho prostredia. Pomocou tohto „nástroja“ bola oblast rozdelená do troch zón s rozličným charakterom. Vznikla tak struktúra viladomov, polyfunkčnej zástavby a hybridnej radovej štruktúry. Práve tá bola predmetom neskoršej práce.


Urbanistický koncept je založený na komunikácií, interakcii prostrednia a obyvateľov. Výhodou priečne usporiadaných obytných blokov je , ze netvorí barieru medzi  jestvujúcpu obytnou štruktúrou a prostredím, resp. prírodou za riešeným územím. Takto vytvorené pásy zároveň korešpondujú s parceláciou pozemkou. Tieto pozdľžne „útvary“ samozrejme nemohli stačiť, takže nasledoval proces tvarovania a prospôsobovania požiadavkam. Výsledkom bolo 5 blokov nizkopodlažnej zástavby. 



Blok

Koncept obytneho bloku je založený na komunikácií obyvateľov, pretože osobne si myslím, že vytváranie komunít je základným nástrojom pre tvorbu príjemného prostredia.  Obydve strany objektu sú zložené z radovej zástavby, ktorá má jednotný modul a je plne prisposobitelná požiadavkam obyvatela. Kedže ide o svažitý terén so skonom okolo 9º rádová zástavba orientovaná sever-juh, vytvorila akési kaskády, ktoré opticky rozbíjajú pocit „gigantickosti“ a vytvárajú množstvo mimoúrovňových terás. Pristor vnútroblku je multifunkčný. Na úrovni terénu sa nachádza parkovisko, pre 46 aut, ktoré spristupňuje parkovanie priamo pred vchodom do obytnej jednotky. Tým, že nebolo nutné robit podzemné parkovisko náklady na výstavbu sa znížili. Nad parkoviskom sa nachýdza trávnaté plató vnútrobloku, ktoré je poloverejné a slúži na komunikáciu obyvateľov bloku, tak ako realizáciu aktivít či rekreáciu. Tým, ze sa priestor vnútrobloku, ktorý je zároveň aj ťažiskovým priestorom bloku, zdvihol na úroveň 2. nadzemného podlažia, problém s chránenym fortifikacným opevnením bol vyriešený. Naopak na západnom konci je plató napojenie na uroveň ulice.



Obytná jednotka

Radová zástavba, ktorá tvorí obytnú časť bloku, bola navrhnutá tak, zby sa náklady na jej výstavbu čo najviac zminimalizovali a zároveň aby vytvorila akúsi rôznorodosť bývania strednej triedy. Šírka jednotky bola zredukovaná na  4.80 metra. Tým pádom sa náklady na fasádu znížili o 20-30 %. Hĺbka priestoru sa zväčšila na 11,30 metra. Priestor týchto rozmerov poskytuje „veľa lacných“ metrov štvorcových.  Jednotka je prístupná so samostatného vchodu z ulice ako aj z garáže.  Každý más svoju predzahradku zo strany ulice a poloverejnú terasu zo strany vnútroblku. Veľkosť obytných jednotiek sa pohybuje od 125 m2 do 300 m2. Skelet je“vyliaty“ z monolitickeho betónu s modulom 5m. 


Fasádu tvoria prefabrikované oceľové rámy s presklenou výplňou troch rôznych typov. Fasáda  netvorí vizuál budovy, skôr demonštruje konštrukcný systém výstavby.  Presklené výplne sú potiahnute protislnečnou fóliou, ktorá vytvára prijemné klimatické prostredie a zároveň intimitu interieru. Vnútorný priestor nemá žiadne chodby kvoli úspore miesta. Prvé podlažie je ustúpené kvoli prieniku denného svetla do vačšej hĺbky a zároveň k akejsi hierarchizácií a spestreniu vnútorneho priestoru. Schodisko je priamočiare jedostranne votknuté do skeletu. Zábradlie je špecialne vytvorené aby korešpondovalo s vizuálom budovy. Pre ekonomické dôvody boli na výstavbu použité materialy ako železobetéon, či hliníkovo-drevené dvere a iné syntetické materialy. Všetko bolo finalizované povrchovým naterom bielej farby RAL 9010. Takáto budova je opticky dematerializovaná a vytvára ideálne prostredie pre sebarealizáciu jednotlivých obyvateľov alias „generácia IKEA“ .