VMG























projekt / 2011
bratislava / slovenská republika
autori / jakub kolarovič



VÍZIE MESTA GALANTA / CENTRALNA MESTSKÁ ZÓNA

Centrálna mestská zoná v Galante je značne poznacená nekontrolovatelným urbanistickým vývojom, ktory je pri pohlade na „blackplan“ jednoznčne rozpoznatelný. Ako ceresničku na torte završila chaos v Galante  Galaxia – obytná budova, s malymi pseudohvezdaňami na streche.
Cestná komunikácia, ktorá tvori v princíme podobnú barieru ako v Bratislave Most SNP, by mala byt nahradená pešou zónou, ktorá by Mestu Galanta prinavrátila centrum, ktoré bolo mestu odobraté násilným zásahom do histrického jadra mesta.. Problémom však stále zostáva neexistencia uličnej čiary a vopred spomínaný chaos.




Po dlhej úvahe nad riešením problému vzišlo, že riešenia sú dve. Prvé je dosť stručné, dokonca natoľko, že sa dá vtesnať do styroch slov. Demolícia zlého, výstavba dobrého. Jednoznačné, ale akosi nestrávitelné. Prostredie pre mimomestského može pripadat nehostinné, ale na druhej strane sú tu aj samotní obyvatelia mesta, ktorí v danom prostredí žijú roky a myšlienka náhlej a pomerne drastickej zmeny, by nemuseli stráviť. A okrem iného, o čo väčší bude vzťah obyvateľov k niečomu novému?  


Mesto ako živí organizmus, potrebuje ako aj iné živé tvory tepny a pohyb, ktorý v tomto prípade, tvoria ludia. Každý predsa vie, ze tam kde je život, tam sú ludia. Cielom je dostat ludí do mesta, iba tak može mesto rasť a byť prijemným. Treba spravit masívny  Galantský facelifting, alebo vytvorit akýsi inkubátor, ktorý by neriešil iba jeden problém pešej zóny?
A tu sa dosavame k riešeniu čislo dva. Namiesto nákladného a časovo náročného búrania a opatovneho budovania, je tu možnost vybudovania „inkubatora“ . V tomto prípade ,priestor rešpektujúci okolitu zástavbu so schopnosťou prilíkať ludí a vniesť život  a poriadok do centrálnej mestskej zóny.

KONCEPT




Mesto pretína hlavná dopravná tepna. Nakoľko je v pláne vybudovať obchvat okolo mesta, cetu môže nahradiť pešia zóna, ktorá by mesto opäť spojila. Niekto by mohol namietať, že dopravná komunikácia bola súčasťou mesta desiatky rokov. Ak sa pozrieme na vývoj  počtu motorových vozidiel, dopravná os sa z miesta interakcí zmenila na komunikačnú bariéru centra.





Prvým krokom bolo ohraničenie priestoru pre nový „layer“. Následne boli určené pešie a iné komunikačné ťahy a spolu s koncepčným rozdelením priestoru na trojuholníkové plochy, sa vytvorila akási základná sieť – vzorec pre riešenie priestoru, na ktorý sa postupne ukladali dalšie vrstvy. Galanta, ako väčšina južných miest je rovinaté mesto. Pomocov násypov a výkopov bol vytvorený akýsi topoprofil, ktorý svojou príjemnou líniou (skol max. 5 stupňov) vytvoril  rozmanité prostredie. Vzhladom na velkosť riešeného územia, bolo nutné rozčleniť priestor do viacerých funkčných celkov, aby nenastal pocit monotónnosti. Hlavné námestie, Aktívna zóna, rekreačná zóna a predkostolné námestie sú štyri základné časti, ktoré obsahujú množstvo využitia pre mladých ako aj starých obyvateľov Galanty. Pôvodná zeleň bola ponechaná a doplnená. Na čele stojú polyfunkčná budova, slúžiaca ako brána do mesta, ktorá láka návštevníkov ako aj samotných obyvateľov do novej, starej Galanty.





Statická doprava mesta je nedostatočná. Navrhované parkovacie miesta sú umiestnené pod Hlavným námestím (202 miest) a pod rekreačnou zónou (209 miest),s napojením na opačný koniec centrálnej mestskej zóny.